Blokker Holding is vorig jaar dieper in de rode cijfers beland. Bestuursvoorzitter Casper Meijer geeft toe dat de Nederlandse retailketen redelijk laat was met inzetten op internet als verkoopkanaal. “Wij zijn sinds 2014 in gaan zetten op online. Dat is relatief laat, maar we hebben nu een sprong voorwaarts gemaakt.”

Blokker boekte vorig jaar een recordverlies van 52 miljoen euro. De rode cijfers zijn toe te schrijven aan een daling van de winstmarges doordat de prijzen werden verlaagd en meer kortingen werden gegeven. Ook speelden hoge kosten van een reorganisatie en herstructurering bij onder meer de Blokker- en Xenos-zaken een rol.

De houdstermaatschappij waartoe ook Marskramer, Leen Bakker, Bart Smit en Intertoys behoren, zette in 2014 voor het eerst in de geschiedenis van het familiebedrijf een verlies in de boeken, van 20 miljoen euro.

Dat de omzet slechts 1 procent daalde tot een kleine 2,1 miljard euro was volgens topman Meijer positief. “De omzet in de huishoudmarkt daalde gemiddeld met 5 procent.”

Metamorfose

De honderden vestigingen van Blokker ondergaan de komende twee jaar een metamorfose. Ze krijgen een nieuwe inrichting en een nieuw logo. Vorige maand opende de eerste vestiging in Amsterdam. Blokker introduceert onder meer een eigen huismerk, onder meer voor handdoeken en beddengoed. Verder wordt de webshop vernieuwd, in combinatie met een nieuwe webshopdienst in de winkels.

Het eerder aangekondigde schrappen van honderden banen bij de verschillende ketens loopt volgens de topman nog dit jaar door. Dat geldt ook voor de omvorming van 450 van de bijna 600 Blokker-filialen om ze meer aan te laten sluiten bij de webshop. Voor de aanpassingen is 200 miljoen euro uitgetrokken. Als de omvormingen succes hebben worden de overige 150 Blokker-zaken ook aangepakt. Anders is sluiting een optie.

Forse groei online

Financieel topman Jeroen Visser is ondanks het recordverlies vorig jaar blij met de financiële positie van het concern. "De omzet is slechts een fractie lager en de omzet uit online is met 37 procent fors gestegen. Die ontwikkeling zet zich ook de eerste maanden van dit jaar voort. Daarnaast is onze financiële basis zeer solide in tegenstelling tot andere retailers."

Voor een voorspelling over het hele jaar is het nog te vroeg, zegt Meijer. "Wij slaan meestal onze slag in het laatste kwartaal. Dan valt de beslissing." Of dit jaar weer winst wordt behaald is volgens hem ook nog niet te zeggen. "We hebben een driejarenplan. Zwarte cijfers komen wanneer ze komen. Dit vergt een lange adem en die hebben wij."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl